مشروح :
رقابت یا مشارکت
حجت الله ابیضی
ایجاد جو رقابت اخیر در
مدرسه و تاکید بیش از حد بر نمره ، در دانش آموز خودپنداره منفی ایجاد می
کند در حالی که همکاری و مشارکت اجتماعی دانش آموزان اثرات زیادی در پیشرفت آموزشی
و تربیتی آنها دارد.
شعار یک کلاس رقابتی این است : اگر تو ببری ، من می بازم ،
اگر من ببرم ، تو می بازی . در یک جامعه خلاق ، هر دانش آموز حق متفاوت بودن دارد
و همین از عوامل شکوفایی استعدادها و علایق شاگردان است . هر دانش آموز با توجه به
قابلیت ها و رشد پیشرفت خود نسبت به گذشته مورد سنجش قرار میگیرد و با سایرین
مقایسه
نمی شود . بنابراین به موفقیت و پیشرفت بهتری میرسد.
صاحبنظران تعلیم و تربیت روش یادگیری مشارکتی را که به رشد
مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموز کمک کرده و روشی انعطاف پذیر است ، در
مقایسه با شیوه رقابتی ، بسیار مناسب تر و کارآمدتر
دانسته اند.
اجرای موثر روش مشارکتی ، مستلزم تناسب عوامل و عناصر
آموزشی (از قبیل مدیریت ، محتوای دروس ، زمان ، نظام ارزشیابی و...) با یکدیگر
است.